Posiłki dla najmłodszych- jak je komponować?

Żywienie dzieci jest naprawdę obszernym tematem, który jednocześnie jest szalenie ważny. To, co zjadają nasze dzieci ma bowiem bardzo istotny wpływ na to, w jaki sposób będą się one rozwijać. Jest to też szczególnie istotne teraz, kiedy dostępność niezdrowych produktów żywieniowych jest taka duża i kiedy dzieci mogą sami dokonywać wyborów żywieniowych już od wczesnych lat. Dodatkowo, niepokojące są dane o otyłości u dzieci, gdzie ilość najmłodszych z nadprogramowymi kilogramami stale wzrasta także w Polsce. Jest to bezpośrednio związane ze zmianą stylów życia. Co wobec tego podawać dzieciom i w jaki sposób wpajać im zdrowe nawyki żywieniowe? Jak mogą wyglądać zdrowe posiłki dla dzieci?

Warto przekonywać dzieci do tego, że warzywa naprawdę są smaczne

Wodnisty, duszony w wodzie szpinak bez smaku zawsze stanowił mało zachęcającą opcję żywieniową dla najmłodszych i to raczej pozostało niezmienne przez lata. Tymczasem, bardzo ważne jest to, aby zachęcić dziecko do jedzenia warzyw dlatego, że są smaczne, a nie tylko dlatego, że po prostu trzeba je jeść. Warzywa mogą być doskonałym dodatkiem do kanapek, a zdrowe i urozmaicone surówki mogą zawsze pojawiać się w porze obiadowej. Warzywa można także podawać w formie przekąski po prostu „do chrupania” czy nawet razem z humusem z ciecierzycy. Warzywa można dorzucać do zdrowych koktajli, które stanowią latem niemałą atrakcję i które są prawdziwą skarbnicą różnego rodzaju witamin. Dobrą praktyką jest ograniczanie soli w diecie.

Regularność posiłków jest bardzo ważna tak jak i picie wody

W przypadku dzieci ważne jest utrzymanie stałych pór zjadania poszczególnych posiłków. To ważne z punktu widzenia gospodarki cukrowej, ale też warto pamiętać o tym, że wpływa to pozytywnie na metabolizm i na odczuwanie głodu w ciągu dnia. Dodatkowo- dzieci lubią stałą rutynę, w której doskonale się odnajdują.

Dieta dla dziecka to także napoje, które przyjmuje maluch w ciągu dnia. I tutaj przede wszystkim powinna to być woda, która będzie przyjmowana przez dziecko właściwie przez cały dzień. Z oczywistych względów należy natomiast unikać podawania słodzonych napojów, także tych, które pomimo że nie mają w swoim składzie cukru to mają bardzo duże ilości słodzików.

A co w sytuacji, kiedy maluch nie chce współpracować?

Czasem wystarczy zmienić jedną małą rzecz po to, aby dieta malucha była zdrowsza i lepsza dla jego zdrowia. W innym przypadku- możemy natomiast napotkać spory opór ze strony malca, co uniemożliwi nawet niewielką rewolucję żywieniową. W takim przypadku najlepiej sprawdzi się metoda małych kroczków. Żadna restrykcyjna dieta pełna wyrzeczeń nie ma bowiem szansy na to, aby mogła być utrzymana przez dłuższy czas. Dlatego też w takim przypadku warto z maluchem odwiedzić dietetyka dziecięcego. Takiego specjalistę znajdziemy na stronie projektzdrowie.info. Dietetyk będzie mógł ułożyć jadłospis w oparciu o indywidualne preferencje dziecka stopniowo proponując zmianę nawyków żywieniowych na te lepsze.